Tuesday, May 9, 2023

PAHALA DAN AZAB

Hendaklah kita menyakini bahawa adanya pahala dan azab. Pahala (الثواب) ialah balasan yang dikurniakan kepada orang mu`min pada Hari Akhirat yang mengembirakan. Manakala azab (العذاب) ialah balasan yang menyedihkan seseorang hamba itu pada Hari Akhirat tersebut seperti masuk ke dalam neraka dan segala seksaan di dalamnya.

Segala kebaikan yang dilakukan akan dibalas dengan ganjaran pahala jika ia kerana ketaatan kepada Allah, dan ia adalah suatu kurniaan daripada Allah dan bukanlah suatu kewajiban bagi Allah.

Segala keburukan yang dilakukan oleh seseorang hamba adalah sesuatu dosa yang buruk di sisi Allah dan akan dibalas dengan keburukan seperti seksaan azab. Namun, seseorang yang melakukan lebih banyak kebaikan pahala daripada dosa kecil maka ia terselamat. Tetapi bagi dosa besar jika Allah berkehendak mengampunkan sebahagian daripada pelaku dosa besar, maka tiadalah mereka itu diazab, manakala sebahagian daripada pelaku dosa besar yang tidak diampunkan oleh Allah maka ia akan diazab.


Firman Allah ta`ala:

مَن جَآءَ بِٱلْحَسَنَةِ فَلَهُۥ عَشْرُ أَمْثَالِهَا ۖ وَمَن جَآءَ بِٱلسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَىٰٓ إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ

Sesiapa yang datang dengan melakukan kebaikan maka ke atasnya sepuluh kali ganda pahala amalnya, dan sesiapa yang melakukan perbuatan yang jahat, maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, dan mereka sedikit pun tidak dianiaya [Surah al-An`am: 160]

Powered By Blogger