Tuesday, March 24, 2009

AL-RAZIQ [MEMBERI SEGALA REZEKI KEPADA HAMBANYA]

Makna ar-Raziq (الرازقُ) ialah Allah Ta'ala memberi dan menyampaikan segala rezeki kepada hamba-hambaNya (يوصل الأرزاق إلى عباده). Dan hendaklah kita ketahui bahawa segala rezeki itu (الأرزاق) termasuk semua rezeki daripada apa yang bermanfaat walaupun ianya haram.

Firman Allah Ta'ala:
وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا
Dan Tiadalah Daripada Makhluq-makhluq Yang Bergerak Di Bumi Melainkan Hanya Allah Yang Memberikan Rezekinya
[Surah Hud: 6]

Oleh itu, nas di atas jelas menunjukkan bahawa Allah Ta'ala memberikan segala rezeki kepada semua hamba-hambanya di dunia ini sama ada rezeki yang halal mahupun rezeki yang haram. Kerana sesungguhnya hanya Allah Ta'ala sahaja yang memberikan rezeki kepada hamba-hambaNya.

Dan sesiapa yang berpegang bahawa Allah Ta'ala hanya memberikan rezeki yang halal kepada hamba-hambaNya, maka dia telah bertentangan dengan nas al-Quran. Dan sesiapa yang bertentangan dengan al-Quran, maka dia jatuh kufur. Golongan muktazilah menafikan bahawa Allah Ta'ala memberikan segala rezeki (halal & haram) kepada hambaNya dengan hanya berpegang bahawa hanya sebahagian daripada rezeki (iaitu yang halal sahaja) yang disampaikan oleh Allah Ta'ala kepada hambaNya manakala rezeki yang haram itu tidak termasuk dalam rezeki yang disampaikan.

Powered By Blogger