Saturday, March 21, 2009

AL-AWWAL AL-QADIM [TIADA PERMULAAN KEWUJUDANNYA]

Ketahuilah bahawa Allah Ta'ala itu al-Awwal (الأولُ) iaitu tiada permulaan kewujudanNya (لا ابتداءَ لوجوده) dengan makna Allah Ta'ala telah sedia ada wujud dan kewujudannya tiada permulaan.

Firman Allah Ta'ala:
هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ
Dia (Allah) Yang Awwal (Tiada Permulaan KewujudanNya) dan Yang Akhir (Tiada Pengakhiran KewujudanNya)
[Surah al-Hadid: 3]

Oleh itu, kita perlu mengetahui bahawa kewujudan Allah Ta'ala telah sediakala ada dengan tanpa permulaan (Azali) dan kewujudanNya kekal selamanya tanpa ada pengakhiran (Abadi).

Manakala makhluq yang Allah Ta'ala ciptakan mempunyai permulaan iaitu daripada tiada kepada ada. Sesungguhnya kewujudan Allah Ta'ala tidak sama dengan adanya (wujudnya) semua makhluq yang Allah ciptakan iaitu kewujudan makhluq bermula daripada tiada kepada ada (ada permulaan).

Manakala
telah disepakatkan oleh ulama bahawa harus diitlaqkan Allah Ta'ala dengan al-Qadim (القديمُ) seperti yang dinyatakan oleh Syeikh al-Hafiz az-Zabidi dalam kitabnya Syarah Ihya 'Ulum ad-Din. Kalimah al-Qadim (القديمُ) boleh disebutkan di antara salah satu daripada nama-nama Allah yang mulia (أسماء الله الحسنى) yang mempunyai makna yang sama seperti al-Awwal (الأولُ) iaitu Azali dengan tiada permulaan kewujudanNya.

Powered By Blogger