Tuesday, May 16, 2023

JAMBATAN SIRAT

Hendaklah kita menyakini bahawa adanya kewujudan Jambatan Sirat. Sirat (الصراط) ialah sebuah jambatan yang direntangkan di atas neraka yang akan dilalui oleh semua manusia. Satu bahagian hujung jambatan tersebut direntangi di al-Ardh al-Mubadalah iaitu Padang Mahsyar dan satu bahagian hujung lain jambatan tersebut direntangi di Syurga iaitu Haudh sebelum memasuk pintu Syurga setelah merentasi bahagian atas neraka. 

Kesemua manusia akan melaluinya (wurud) sama ada wurud murur (melaluinya & melepasinya) atau wurud dukhul (melalui & memasuki neraka). Ketika itu terdapat beberapa kelompok manusia; 

(1) Kelompok yang melaluinya dan tidak menyentuh Jambatan Sirat seperti angin yang berterbangan; 

(2) Kelompok yang melaluinya dan memijaknya; 

(3) Kelompok yang melaluinya dan terjatuh tetapi diselamatkan oleh Allah ta`ala dan selamat mereka melaluinya hingga ke Syurga; 

(4) Kelompok yang melaluinya dan terjatuh lalu masuk ke dalam neraka. Adapun orang-orang kafir kesemuanya melaluinya dan jatuh ke dalam neraka.

Firman Allah ta`ala:

وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا 

Dan tidak ada seorang pun daripada kamu melainkan akan mendatanginya (neraka, sama ada melaluinya & melepasinya atau melaluinya & memasukinya)

[Surah Maryam: 71]


Powered By Blogger