Wednesday, May 10, 2023

NERACA MIZAN

Hendaklah kita menyakini bahawa adanya al-Mizan (الميزان) iaitu ia adalah sesuatu yang mempunyai dua tempat penimbang untuk menimbang amalan yang dilakukan oleh setiap manusia.

Bagi orang kafir tiada sebarang amalan kebaikan yang dibawa ke Hari Akhirat kelak, dan hanya terdapat amalan kejahatan yang akan ditimbang pada al-Mizan.

Bagi orang mu`min jika amalan kebaikan yang ditimbang melebihi daripada amalan kejahatan, maka dia akan masuk ke dalam syurga tanpa didahului oleh azab. Namun, jika amalan kejahatan melebihi daripada amalan kebaikan, dan jika Allah berkehendak mengampunkan dosa-dosanya maka terselamatlah dia serta masuk ke dalam Syurga. Manakala jika Allah berkehendak tidak mengampunkan dosa-dosanya maka dia akan diazab dalam Neraka pada suatu tempoh masa, dan akhirnya akan dikeluarkan lalu dimasukkan ke dalam Syurga.

Firman Allah ta`ala:

فَأَمَّا مَن ثَقُلَتْ مَوَٰزِينُهُۥ

فَهُوَ فِى عِيشَةٍۢ رَّاضِيَةٍۢ

وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَٰزِينُهُۥ

فَأُمُّهُۥ هَاوِيَةٌۭ

Maka orang yang berat timbangan amalan kebaikannya, maka dia dalam kehidupan yang senang, dan adapun orang yang ringan timbangan amalan kebaikannya, maka tempat kembalinya adalah neraka Hawiyah [Surah al-Qari`ah: 6 - 9]


Powered By Blogger