Saturday, March 21, 2009

AL-AHAD [MAHA ESA & TIDAK MENERIMA PEMBAHAGIAN]

Perlu diketahui bahawa al-Ahad (الأحدُ) membawa makna yang sama seperti (الواحدُ) iaitu Yang Maha Esa (Tiada Sekutu BagiNya). Dan sebahagian 'ulama menjelaskan al-Ahad memberi erti bahawa Allah Ta'ala tidak menerima pembahagian dan tidak berjisim (لا يقبل الانقسام أي ليس جسمًا) serta tidak berjuzuk.

Sesungguhnya Allah Ta'ala tidak berjisim kerana setiap jisim itu boleh dibahagikan. Sebagai contoh (1) satu jisim boleh dibahagikan kepada (1/2) setengah jisim. Dan bukanlah seperti satu lembaga yang berjisim dan bukanlah seperti sesuatu di atas 'Arasy yang boleh dibahagikan atau dipotongkan menjadi juzuk-juzuk kecil daripadanya. Sesungguhnya jisim bersifat dengan boleh diukur dan ia mempunyai keluasan had, kepanjangan, ketinggian serta memerlukan ruang (tempat).

Maha Suci Allah daripada berjisim (Allah Ta'ala bukan berjisim) dan sesunguhnya Allah tidak menyerupai dengan segala sesuatu daripada makhluknya seperti yang kita gambarkan dalam pemikiran kita. Ketahuilah bahawa apa sahaja yang terbayang dan tergambar di fikiran kita, maka ia bukanlah Allah Ta'ala. Namun janganlah sehingga menafikan kewujudanNya. Sesungguhnya Allah Ta'ala Wujud dan tidak berjisim dan tidak memerlukan tempat.

Firman Allah Ta'ala:
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
Katakanlah (wahai Muhammad), Dia Allah (Tuhan) Yang Maha Esa
[Surah al-Ikhlas :1]

Powered By Blogger