Wednesday, March 18, 2009

KEKAL BERADA DALAM ISLAM SELAMANYA

Setiap mukallaf (walaupun seseorang itu kafir sekalipun) adalah diwajibkan ke atasnya untuk memasuki agama Islam. Dan setiap mukallaf itu hendaklah berpegang teguh dengan agama Islam secara kekal selamanya (tidak sesekali murtad).

Firman Allah Ta'ala:
إنّ الدّينَ عند الله الإسلام
Sesungguhnya Agama (Yang Benar & Diredhai) Di Sisi Allah Ialah Islam
[Surah Ali 'Imran: 19]

Perlu diingatkan juga, hendaklah kita menjauhi diri kita daripada perkara yang boleh mengeluarkan kita daripada Islam (murtad), sama ada pada waktu kini mahupun pada masa akan datang. Oleh itu, sesiapa yang berniat untuk keluar daripada Islam pada suatu masa akan datang, maka dia sebenarnya telah jatuh ke lembah kekufuran pada ketika niatnya itu juga (serta-merta) sebelum tiba masa yg akan datang tersebut. (Wal 'iyazubilLah). Dan hendaklah kembali segera ke dalam Islam dengan mengucapkan Dua Kalimah Syahadah dengan segera. Sesungguhnya, adalah suatu kerugian yang sangat besar di Akhirat kelak jika berada di lembah kekufuran dengan mati di dalamnya kerana tempatnya adalah di Neraka yang diciptakan Allah Ta'ala untuk kekal selamanya. (Wal'iyazubilLah).

Di samping itu, setiap mukallaf hendaklah beriltizam untuk mengerjakan segala perkara yang diwajibkan dengan merujuk kepada hukum-hakam yang telah ditetapkan. Dengan kata lain, kita hendaklah bertaqwa kepada Allah Ta'ala iaitu mengerjakan segala yang diwajibkan ke atas kita dan meninggalkan segala yang dilarang (diharamkan) kepada kita.

Powered By Blogger